Squashia varten harjoittelu kotona – Kotiharjoittelu ja kunnon ylläpitäminen karanteenissa?

Squashia varten harjoittelu kotona – Kotiharjoittelu ja kunnon ylläpitäminen karanteenissa?

Kotona neljän seinän sisällä on vaikea harjoitella squashia. Monet ovat toki yrittäneet, ja mailaa on heiluteltu vaihtuvalla menestyksellä kotioloissa ympäri maailmaa. Alla muutamat mielenkiintoiset otokset asian tiimoilta. Jotkut ovat saaneet iloa siitä, että olohuoneen seinää vasten voi pomputella palloa, mutta toiset taas eivät saa siitä mitään iloa tähän squashittomaan elämään. 

Yleiskunto ja oheisharjoitukset 

Monet squashpelaajat eivät itse asiassa tee juuri squashin ohella muita squashia auttavia harjoituksia, vaikka jo kerran viikossa lenkillä käyminen varmasti auttaisi montaa pelaajaa. Kun varsinainen squashharjoittelu on nyt jäissä, niin ensimmäinen suositus allekirjoittaneelta olisi yleiskunnon kohentaminen. Korkeammalla tasolla pelaavat ovat sitten asia erikseen.

Ehdotus voi kuulostaa lakoniselta mutta MENKÄÄ HYVÄT IHMISET LENKILLE. Viiden kilometrin hölkkääminen on jo hyvä lähtökohta, ja voi tehdä jopa hyväkuntoiselle squashpelaajalle tiukkaa, mikäli juoksu on jäänyt sitten yläasteen tai armeijan jälkeen vähemmälle. Pientä twistiä juoksemiseen saa vaikka porrasjuoksusta (tai jo kovatempoisesta kävelemisestä rappusissa). Syke 150 kieppeille ja ylläpidät itsesi tuolla syketasolla vaikka 30-minuuttia niin hyvä tulee. 

Yleiskunnon kohottaminen (ja ylläpitäminen) hölkkäämällä saattaa tuntua toisaalta todella pitkäveteiseltä joidenkin mielestä. Itse kuulun tähän ryhmään niin ikään. Siksi kotona tehtävät voimaharjoitukset ja hyppynaru ovat olleet mukavampia vaihtoehtoja. 

Harva osaa suorilta ilman minkäänlaisia ohjeita alkaa puurtaa oikeaoppisia squashille ominaisia voimaharjoitteita, mutta ei hätää! Kerron tässä teille nyt kaksi lähdettä, joista näitä hyviä harjoituksia voi vilkuilla. 

Ensimmäinen lähde on avoin internet. Yllätys yllätys, netti on pullollaan erilaisia voimaharjoitteita, ja etsimällä voi löytää myös squashpelaajalle tarkoitettuja treenejä. Squashskills ja PSA ovat esimerkkejä entiteeteistä jotka julkaisevat lajiyhteisöllemme tarkoitettuja pätkiä ja ohjeita harjoittelusta. Suosittelen vilkaisemaan molempien youtube- ja somekanavat aiheen tiimoilta. 

Toinen lähde josta saa varmasti hyviä harjoitteita ovat ostetut valmennusohjelmat. Yksi jonka haluaisin ehdottomasti nostaa esille, on ESRC:n luoma harjoitusohjelma, joka on Tommi Lindin (ESRC ja Suomen kansallisen “junnumaajoukkueen”) pääcouchin valmistelema. Ohjelmia on eri tasoisille ja ikäisille, joten suosittelen tsiigaamaan Tommin pyöräyttämän mainospätkän paketista. 

ESRC:n etävalmennuspaketit myynnissä NYT!

ESRC:n etävalmennuspaketit myynnissä NYT!Koronatauko squashista jatkunee vielä pitkään, ja nyt onkin erinomainen tilaisuus lähteä nostamaan omaa squashkuntoaan uudelle tasolle! Tämä onnistuu mainiosti ESRC:n etävalmennuspakettien avulla! Katso linkistä lisätietoja ja TULE MUKAAN! http://www.esrc.fi/next/?p=14172

Julkaissut ESRC Torstaina 16. huhtikuuta 2020

 

BONUS: Kotityöt ja mitä Gregory Gaultier vastasi MyyrSquashille tekevänsä kotitreeninä?

KOTITYÖT: Halkojen hakkuu, pattojen piiskaaminen, lattioiden peseminen, pihatien tasoittaminen ja muut vastaavat aktiivipöhinät ovat aivan varmasti parempia kuin sohvalla lököileminen. Allekirjoittanut on tehnyt jo muutaman motin puita, sekä kerennyt luomaan aivan uudenlaise siivousrutiinin kotona. Extrana mukavampi kotiympäristö kun kaikki paikat viimeisen päälle laitettu! 

Lähde: Dunlop Instagram ,jossa Gaultier vastasi MyyrSquashin esittämään kyssäriin instastoryn kautta!

Vastaa

Close Menu